Bröllop och Bakterier.

Min dag:

06.00 Klockan ringer
07.30 Taxi till Microbiology department
08.00 Final i praktiska moment i Microbiology
10.00 Handla/Packa/Duscha
13.00 Taxi till flyplatsen
15.40 Flyget till Malmö
16.35 Landar
16.40 Flygbuss till Lund
17.42 Tåg mot Karlshamn
19.30 Framme i Karlshamn
20.00 Hemma i mitt lilla hus
20.01 ÖL

Någon hektisk dag, men who the hell cares för jag ska få se min underbara vän Alexandra gifta sig med sin Niklas på lördag! Det kommer bli helt jävla fenomenalfantastiskt!
 
Tänk, Rödtotten där blir Mrs. Lundin på lördag, Blondinen i mitten är nu mer brunett, förlovad och har två fantastiska pojkar, och hon där längst till höger är halvägs framme till läkarexamen. Vänner för livet tror jag det heter, 13years and counting!
 
 


Tentan gick för övrigt jättebra tack vare finaste Mona som kom hit igår och visade lite tips och trix vad man skulle tänka på. Så Ebba och jag satt med diverse pennor som fick figurera som pipetter, provrör osvosv och tränade på att flytta "bakterier" sterilt, haha måste sätt så jävla fånigt ut,
 
Jag fick professorn som examinator men hon gillar mig för jag har haft flyt hela året och bara fått frågor från henne som jag har råkat svara rätt på, så hon såg mig lite som en expert på micro,När det var dags för sista uppgiften som var att känna igen, förklara och namne ett medium som bakterier växer på.

Hon gav mig en så kallad "blood-agar" där det har skett en överrörig reaktion som jag återigen RÅKAT lära mig utantill det sista jag gjorde igår innan jag somnade. Så ramsan lät såhär "Yes, you se here in the middle Staph. Aureus has been streaked across and caused a beta-hemolysis, and perpendicular to that line, you have streaked a group B streptococci , more exactly Strep. Agalactie, which produces a so called CAMP-factor, this CAMP-factor enhances the hemolysis of Staph. Aureus so you get this VERY NICE arrow shape when Strep. Agalactice grows in the proximity of Staph Aureus, the other streak is fron some unkown beta hemolytic pathogen."
Alltså jag var inte så lite nöjd över att jag kunde svara på den här frågan som var ganska oväntad att få, och blev mer nöjd när jag kunde se hur professorn trodde hon satt dit mig ordentligt.
 
"VERY WELL, perfect actually.................................... maybe you have a sister who can come here next year, I will miss having you as a student"
 
BOOM tack för den :-D Haha, vad man kan komma undan med med fina vänner vänner som hjälps åt!  Vad skulle jag göra utan er?

 
Nu -> Flygplatsen


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Caecilia i Gdansk

Livet som läkarstudent i Gdansk!

RSS 2.0