Say my name.

Haha, nu är allt som vanligt igen för nu har paniken infunnit sig.
Har varit i lite av en dvala sen jag kom tillbaka til Gdansk. Har varit överchill med livet och bara gått runt och myst.
 
Men från och med idag runt kl 10 på morgonen så blev paniken ett faktum. Då hade vi tagit oss igenom ca halva sista Pharmacology-seminaret och POFF så hade vi typ ytterligare 50 läkemedel och kunna namnet på och kunna lite smått och gott om.
 
Namn. Namn. Sjuukt onödig grej... eller ja, kan kanske se det nödvändiga i det hela, men ändå usch vad det är jobbigt. Jag menar, det tog mig för fan 3 år och lära mig namnen på alla som gick i min gymnasieklass...Jag kan fortfarande inte namnet på mina grannar i Karlshamn (Jo okej Maria). Det är allmänt känt hos alla som känner mig att jag aldrig har koll på någon eller några eftersom jag aldrig vet vad folk heter. Standard svaret från mig när någon ska berätta något om någon är :"Hmmm... hur ser han/hon ut?"
 
Denna mening har jag klarat mig med under alla mina 25 år med diverse namn-inlärnings-problem.
 
Den funkade i det dagliga livet, ännu bättre efter att 99% av alla människor finns på Facebook.
Den funkade i Anatomin: En specifik muskel, ven,artär eller nerv som man glott på xantal ggr bidragar med en association till namnet =Cilia kommer ihåg
Den funkade i Biochemistry: Att rita kemiska strukturer over and over again ger namnet mening/utseende =Cilia kan komma ihåg.
 
Nu i Pharmacology..... I'm screwd. Det är bara namn och namn och namn. Namn som jag inte kan "klistra på" ett visst utseende
 
Sen är det ju inte så att det är namn som Berit eller Hans vi ska kunna. Nej det hade ju varit okej eller iallafall mer okej. Ändå lättare och komma ihåg att Hans, han jobbar i hjärtat med att lugna ner det när det stissar upp sig. Berit, hon pillar i näsan så du slutar vara täppt.

Nä.
 
Det är inte Hans som jobbar i hjärtat det är exempelvis Acebutolol, eller Betaxolol eller någon annan av deras 50kollegor. Alla jobbar de på lite olika sätt, vissa har koll och är sjukt noga med att bara pilla med sitt, andra är ganska osmidiga av sig och klampar in på andra läkemedels arbetsområden (biverkningar).... och vissa är rent ut sagt asdåliga på sitt jobb och har blivit sparkade (avregistrerade läkemedel) men de ska vi visst kunna namnge ändå(??).
 
Det är inte heller Berit som får dig att sluta vara täppt i näsan. Nej det är Xylometazoline.
 
Eller min personliga favorit Phenoxybenzamine som används i behandlig mot sjukdomen Pheochromocytoma. Säg det snabbt tio ggr om du kan :-D Phenoxybenzamine-Pheochromocytoma
 
Kommer bli en överjobbig kurs detta :-D Can't wait to kick some ass.
 
 


Kommentarer
Hanna

Hej!!

Vad fin din blogg är :)

Känner igen det där med namn. Sitter nu ÄN EN GÅNG med den jävla atp-utvinningsskiten och citronsyracykeln. Jag fattar inte varför jag hamnar här varenda jävla utbildning. Tredje gången gillt nu att tenta på skiten och försöker frenetiskt minnas våra atp-ramsor. Men det enda jag kan komma ihåg är Acetyl-KOezym A, att vi tänkte på en ko. Men det hjälper mig inte så mycket.
Så även om det inte hjälper dig i ditt namn-helvete så kan du trösta dig med att du inte sitter och pillar med cellbiologi ännu en gång...
Kram på dig och hoppas att vi hinner ses nån gång! PUSS

2012-10-23 @ 10:10:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Caecilia i Gdansk

Livet som läkarstudent i Gdansk!

RSS 2.0